Dette er vigtigt, når man laver en avis!
Når du skal sælge aviser og forsøge at sikre dig, at kunderne vælger netop din udgave af dagens nyheder, så handler det ikke bare om det, der står på siderne, men i høj grad også den måde det er præsenteret på – altså det rent æstetiske. Den bedste måde at illustrere det på er ved at sammenligne en gennemsnitlig forside op en avis som Information eller Politiken med en formiddagsavis som BT eller Ekstrabladet.
Forsiden
Det er vigtigt, at avisen taler til det publikum den henvender sig til og holder sig til en fast model. Det gør ikke alene, at avisen bliver genkendelig for læserne, men også, at den er tro mod det, den står for. Det handler både om de trykte medier og onlinemedierne, der virkelig står stærkt i disse tider.
Forsiden skal være en appetitvækker, der fungerer på samme måde som underrubrikken i en artikel, der fortæller lidt om, hvad der er at finde indeni avisen.
Forskellige sektioner
Ligesom forsiderne på de forskellige aviser ikke ser ens ud, hvilket betyder, at vi kan kende dem fra hinanden, så er de forskellige sektioner i den individuelle avis også forskellige i deres opsætning og udtryk. Helt naturligt har de politiske og nyhedsrelaterede sider ikke lige så stor brug for billeder og i det hele taget æstetisk udtryk, som mode, kunst og kultursiderne.
De små forskelle på sektionerne i avisen overholder naturligvis den overordnede æstetik, men adskiller sig alligevel nok til at det er åbenlyst for læserne, hvilken sektion de sidder med, uden nødvendigvis at have læst rubrikkerne.
Selv om nyhederne har en stor betydning, når der laves aviser, så spiller udtrykket og æstetikken altså også en stor rolle – specielt, når vi skal vælge en avis på hylderne nos bageren og kiosken.